Hoe zorgen we dat toeristen dit voorjaar uit de bloeiende bollenvelden blijven. Bollentelers, gemeenten en toeristische organisaties gaan gezamenlijk op zoek naar oplossingen. Dat was de uitkomst van een bijeenkomst donderdag 21 februari van Flower Science met als motto Flower Science meets Flower Attraction.

Bedoeling van de bijeenkomst was de agrarische ondernemers, beleidsmakers en vertegenwoordigers van de toeristische marketing in gesprek gaan over raakvlakken en wrijving. Dat laatste onderwerp werd door bollenteler Simon Pennings van W.A.M. Pennings uit Noordwijkerhout gelijk aan de orde gesteld. Hij wees op de toenemende overlast van toeristen die in de bloeiende velden het gewas vertrappen en ziektes verspreiden. “Afgelopen jaar liepen er vierhonderd mensen door een veld. Dit begint ons geld te kosten. Ik wil geen prikkeldraad neerzetten maar ik word er bijna toe gedwongen. De grens is bereikt.”

Zijn oproep vond gehoor bij de vertegenwoordigers van gemeenten en toeristische organisaties. Ideeën als een tekst achterop toegangskaarten van Keukenhof of een proef tijdens de drukste weekenden met het inzetten van ‘ambassadeurs’ om uit te leggen waarom je uit de velden moet blijven, gingen over tafel. Ook werd gepraat over het niet langer verspreiden van foto’s van blije mensen in een bloeiend veld en het plaatsen van bordjes. In die laatste optie had de Noordwijkerhoutse bollenteler Pennings weinig vertrouwen. ,,De bordjes van vorig jaar waren na een paar dagen platgetrapt of weg. Echt, ze stappen over draden, springen over sloten en laten zich niet tegenhouden’’, aldus Pennings. Hij benadrukte dat de telers niemand willen wegjagen. “Uiteindelijk zijn het onze klanten van de toekomst.”

De Lissese wethouder Kees van der Zwet toonde begrip voor de klachten. “We moeten dit reguleren dus moeten we kijken wat nodig is. Daarvoor gaan we snel bij elkaar zitten.”