“Ik ben verkoper voor Japan. Ik kom er een aantal keer per jaar en ik heb er begin dit jaar zelfs drie maanden lang doorgebracht om mijn taal bij te spijkeren. En ja het is een hele andere cultuur waar je je in moet verdiepen. Dat is bouwen aan relaties en aan je Japanse netwerk.”

‘In de Spiegel’ is de rubriek van Flower Science waarin elke week iemand uit de bloemensector in de spiegel kijkt. In tien korte vragen blikt deze persoon naar het heden, zijn verleden en de sector in de toekomst. Aan het woord Sjoerd Onings, de nieuwe generatie in het handelsbedrijf Onings. Een interview met een jonge handelaar in de bloembollen, met veel ambitie voor de toekomst.

 

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan? ’Ik zie een ondernemer in wording. Ik ben het officieel nog niet. Ik ben samen met mijn neven Patrick en Paul de nieuwe generatie van het bedrijf. Ik ben dit jaar pas begonnen en heb enorm veel zin en ambitie om er iets moois van te gaan maken.’

Hoe denk je dat je medewerkers/collega’s je zullen omschrijven? ’Als een enthousiaste en vrolijke collega met veel inzet voor het bedrijf. Veel van mijn collega’s werken al jaren voor Onings en hebben mij als kind al zien rondscharrelen in het bedrijf. Ik ben na mijn studie aan de Haagse Hogeschool (Internationale Marketing & Sales) niet meteen gestart in het familiebedrijf, ik wilde eerst op andere plekken leren en rondkijken.’

Wat was je eerste baan(tje) en wat kocht je van je eerste geld? ’Dat zal je niet verbazen, dat was natuurlijk in het familiebedrijf. Van jongs af aan was het meehelpen, meestal in de zomervakanties. Dan kwamen er fusten terug van bloemenkwekers en deze moesten worden schoongemaakt en weer klaargezet voor de volgende ronde. Van mijn eerste geld kocht ik een vishengel, zo’n hele mooie werphengel. Ik heb hem nog steeds, alleen vis ik nu nooit meer.’

Wat is jouw mooiste moment van de werkdag? ’Wij zijn een handelsbedrijf en dat betekent dat wij dagelijks contact hebben met onze klanten over de hele wereld. Het mooiste is een compliment krijgen van een klant: dat je goede handel hebt geleverd en ze blij zijn met je product. Ik ben verkoper voor Japan. Ik kom er een aantal keer per jaar en ik heb er begin dit jaar zelfs drie maanden lang doorgebracht om mijn taal bij te spijkeren. En ja het is een hele andere cultuur waar je je in moet verdiepen. Dat is bouwen aan relaties en aan je Japanse netwerk. Ik heb het geluk dat mijn opa als eerste in Japan kwam, daarna mijn vader en nu ik als derde generatie. De Japanse importeurs vinden dit heel mooi en ze hebben daarom veel respect voor ons bedrijf.’

Wat vind je het minst leuk aan je werk? ’Het mooiste van onze producten, is dat het producten zijn van de natuur. Maar dat is soms ook lastig. Er kunnen zich kwaliteitsproblemen voordoen onderweg naar de klant, in de container bijvoorbeeld. Het product wordt in topkwaliteit weggestuurd, maar komt om welke reden dan ook minder goed aan. Dat is erg vervelend, maar helaas soms niet te voorkomen. Uiteraard wordt dat meteen goed opgelost met de klant.’

Wat doe je om je bedrijf toekomstbestendig te maken en/of te houden? En hoe zou de bloembollensector dat moeten doen? ’Omdat ik samen met mijn neven de nieuwe generatie ben, is dat onze taak: het bedrijf toekomstbestendig maken. Mijn aandeel daarin is digitalisering. Daar zijn we al mee begonnen, maar dat kan nog beter. Daarnaast is het ook onze taak om kennis van de bollen te behouden. In het bedrijf lopen echte bollenkenners en specialisten die werkelijk alles weten. Dat is erg waardevol en deze kennis moet behouden blijven. Ik zie dat ook als mijn taak. Ten slotte zijn we bezig met het verduurzamen van het bedrijf: zo hebben we plannen om komend jaar zonnepanelen te plaatsen, zodat we energieneutraal onze bloembollen kunnen inpakken.’

Met wie of wat binnen de sector zou je graag willen samenwerken? Of wie vind je dat zouden moeten samenwerken? ’Binnen de sector zijn er diverse schakels. Van de kweker tot aan de consument. Wij als handelsbedrijf zien veel en horen veel. Wij willen uiteraard heel specifiek weten wat de groothandel of misschien wel de consument zelf wenst. Gaat het om kleur, grootte, aantal knoppen? Of gaat het ook om de houdbaarheid van het product? Deze kennis is voor alle schakels belangrijk en daar zou nog meer in samengewerkt kunnen worden.’

Wat denk je dat er gaat veranderen in de bloemenbollen-sector komende jaren? ’Ik denk dat het aantal spelers afneemt en dat er grotere spelers komen. De transparantie van de handel neemt toe. Daarnaast speelt duurzaamheid een rol. Geforceerd of niet…. het zal moeten! Daarin is samenwerking essentieel. Om heel eerlijk te zijn, is de vraag naar duurzame producten nog niet zo groot of specifiek, onze klanten willen een gezond en mooi product. Toch gaat hier door de maatschappij wel verandering in komen. En dan is samenwerking binnen de totale keten een must.’

Welk onderwerp zou je willen agenderen voor een van de komende Flower Science cafés? ’Het familiebedrijf! De nieuwe generatie komt eraan en deze groep jonge ondernemers is enorm ambitieus. Ik zou het interessant vinden om een sessie te hebben over deze overgang: het familiebedrijf van de ene op de ander generatie.’

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen? ’Ik was als kind al van plan om later het familiebedrijf in te gaan. Maar daarnaast boeit verkoop & marketing me ook altijd al. Ik denk dat ik ook wel voor een reclamebureau zou willen werken. Nadenken en werken aan de uitstraling en beleving van een bedrijf of merk vind ik erg interessant.’

 

Sjoerd Onings is 29 jaar. Zijn bedrijf heet Onings Holland Flowerbulbs te Poeldijk. Meer informatie? www.onings.com