“Mijn gevoel zegt dat de bol weer steeds hipper wordt. Ik zie vernieuwde aandacht voor bloemen en bollen. Er worden bakken, manden en stoere emmers mee gevuld, soms in gekke en nieuwe kleurencombinaties. Of wat dacht je van al die hippe creaties? De bloemen worden zelfs op z’n kop gehangen. Heel leuk!”

In de Spiegel is de rubriek van Flower Science waarin elke week iemand uit de bloembollenensector in de spiegel kijkt. In tien korte vragen blikt deze persoon naar het heden, zijn verleden en de sector in de toekomst. Aan het woord de enthousiaste en creatieve Sabine Fasting van het bedrijf Gebroeders Straathof in Noordwijkerhout.

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan? Een klantvriendelijke ondernemer met oog voor detail en kwaliteit. Wij zijn een heel klantvriendelijk bedrijf en we staan 100% achter onze producten. Dat klinkt logisch, maar wij verkopen vooral unieke bloembollen op pot. Wij kweken ongeveer 50 verschillende en bijzondere bolgewassen. ‘Nature Miracles’ noemen wij ze, want we zijn heel trots op deze bijzondere kwaliteitsbollen.

Hoe denk je dat je medewerkers / collega’s je zullen omschrijven? In de drukkere periodes werken we met een vaste groep mensen. Zij voelen niet als personeel maar als collega’s. Deze collega’s zijn net zo gepassioneerd als Walter en ik. Kwaliteit staat ook bij hen voorop en we leren elke dag van elkaar. Ik denk (en hoop) dat ze mij zien als een geïnteresseerde en betrokken collega.

Wat was je eerste baan(tje) en wat kocht je van je eerste geld? Ik werkte vroeger na school bij de ouders van een vriendin. Zij hadden een bloemenwinkel in Tilburg. We maakten boeketten en we hielpen mee met klussen in de winkel. We waren er altijd na schooltijd te vinden. Hier is mijn liefde voor het bloemenvak begonnen, het sprak me vooral aan omdat ik er mijn creativiteit in kwijt kon. Heerlijk! Van mijn eerst verdiende geld kocht ik overigens peperdure laarzen. Echt verschrikkelijk duur, maar ik moest en zou ze kopen bij een hele sjieke schoenenwinkel in Oisterwijk. Toch ben ik niet meteen in het bloemenvak gedoken. Ik heb een pedicure opleiding gedaan en ik heb hier ook een eigen bedrijf in gehad. Totdat ik verliefd werd op een bollenboer. Toen ik bij hem introk wilde ik eerst mijn eigen broek ophouden, maar met vijf opgroeiende kids én een bedrijf, leek het me na een paar jaar wennen in de Bollenstreek toch beter om Walter te ondersteunen in – ondertussen ONS – bedrijf. Toch bleef steeds dat gevoel van: “Ik wil ook iets voor mezelf”. Vandaar dat ik vijf jaar geleden startte met het uitbreiden van onze particuliere verkoop, zo is ‘mijn winkeltje’ in het bedrijf ontstaan.

 

 

Wat is jouw mooiste moment van de werkdag? Mijn favoriete periode in ons bedrijf is van half december tot eind april. We bouwen de winkel op voordat de kerstdrukte losbarst en we maken er een hele gezellige ruimte van. In die tijd hebben we veel orders voor relatiegeschenken, we organiseren creatieve workshops en elke week voegen we nieuwe ‘bol-op-pot-kadootjes’ toe aan het assortiment. Mooie momenten vind ik de workshops: vooral als er kleinere vriendinnengroepjes komen en zij ook echt ‘uit’ zijn. We starten met koffie en taart en daarna mogen ze zelf hun takken, bloemen of benodigdheden gaan verzamelen. Ja gewoon uit het hele bedrijf. Dat is echt het leukste, want zo ontstaan er elke keer mooie en nieuwe creaties waar ik ook weer door geïnspireerd raak. Het is een drukke periode, maar vooral ook een warme en gezellige periode. Ik zei in het begin altijd gekscherend over mijn winkeltje en activiteiten “het is een uit de hand gelopen hobby”, maar inmiddels is het gewoon een serieuze extra poot aan onze bollenonderneming.

Wat vind je het minst leuk aan je werk? De periode van augustus tot en met eind oktober is de plantperiode, dan gaat alles in de potjes. Noodzakelijk natuurlijk voor de business, maar voor mij toch een wat saaiere periode.

Wat doe je om je bedrijf toekomstbestendig te maken en/of te houden? We zijn een jaarrond bedrijf. Mijn man Walter is natuurlijk met het grootste deel van de onderneming bezig: onze handel richting de bloemisten. Wat betreft mijn activiteiten ben ik vooral bezig om richting de particuliere markt steeds zichtbaarder te worden. Op Facebook zijn we erg actief en sinds kort ben ik ook aan het experimenteren met Instagram. Op Keukenhof doen we mee aan de bol op pot shows en onze producten worden in Keukenhof verkocht. Een hele mooie klant, we leveren ieder seizoen weer karren vol potten! Ook de zichtbaarheid rondom onze locatie is belangrijk. Zo hebben wij de rotonde bij de Ruige Hoek, recht tegenover ons bedrijf, geadopteerd. We planten hier bollen, onderhouden het netjes en met een bordje verwijzen we naar ons bedrijf aan de overkant. De gemeente wilde ons naambordje eerst weghalen, maar toen we aangaven dat we dan ook de bollen eruit zouden halen vond de gemeente het eigenlijk wel een mooie uitkomst. Het is best veel werk qua onderhoud, maar het is ook een hele mooie etalage. Vooral in de Keukenhof periode. Ik merk daarnaast dat mond-tot-mond reclame ook belangrijk blijft. Onlangs kreeg ik via via een hele leuke order van een restaurant: 400 potjes met geluksklavers voor Moederdag. Ik vind het heel leuk om ze dan mooie feestelijk versierde potjes te leveren die ze alleen nog maar hoeven uit te delen.

Met wie of wat binnen de sector zou je graag willen samenwerken? Of wie vind je dat zouden moeten samenwerken? Ik merk dat er veel wordt samengewerkt tussen de bollenondernemers onderling. Uiteindelijk doen we allemaal net weer wat anders en zit je niet zo snel in elkaars vaarwater. Ik vind deze samenwerking erg prettig en wij staan open voor nieuwe samenwerkingen.

Wat denk je dat er gaat veranderen in de bloemenbollensector komende jaren? Mijn gevoel zegt dat de bol weer steeds hipper wordt. Ik zie vernieuwde aandacht voor bloemen en bollen. Er worden bakken, manden en stoere emmers mee gevuld, soms in gekke en nieuwe kleurencombinaties. Of wat dacht je van al die hippe creaties? De bloemen worden zelfs op z’n kop gehangen. Heel leuk! De vraag naar de bol op pot blijft groeien, ook vanuit de wat jongere doelgroep en vanuit bloemenarrangeurs. En dat is natuurlijk hartstikke goed voor de markt. Het gaat er uiteindelijk om dat het product -de bol- gewild blijft. Daar moeten wij zelf ook ons best voor blijven doen. Vroeger – in de tijd dat mijn schoonvader het bedrijf leidde – was een rood tulpje ‘De Briljant Star’ helemaal je van hét, uiteraard in het bekende terracotta potje. Dat mooie rode tulpje is nog steeds gewild, alleen moet je hem nu heel anders presenteren.

Welk onderwerp zou je willen agenderen voor een van de komende Flower Science cafés? Ik nodig jullie van harte uit om eens een Flower Science Café te organiseren in ons bedrijf. Het liefst als de winkel er weer staat en alles in vol ornaat is. Wij vinden het heel leuk om collega’s uit de bloembollensector te ontvangen en ze rond te leiden op het bedrijf. Het onderwerp voor het café mogen jullie zelf bepalen. Welkom!

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen? Ik denk dat ik dan iets zou willen doen in de opvoedkunde, bijvoorbeeld pubercoach.