Esther den Hertog
programmacoördinator & communicatiestrategie
info@flowerscience.nl
06 81 48 72 22
programmacoördinator & communicatiestrategie
info@flowerscience.nl
06 81 48 72 22
organisatie events
karin@flowerscience.nl
06 24 26 05 50
online communicatie
hanneke@flowerscience.nl
06 12 16 13 86
redacteur ‘In de Spiegel’
info@flowerscience.nl
06 52 34 73 62
programmamanager Greenport Duin- en Bollenstreek
info@greenportdb.nl
Flower Science
Dijkzicht 1
2211 HZ
Noordwijkerhout
info@flowerscience.nl
1 maart 2018
“Mensen vragen mij altijd: ‘Blijft de klok wel op de veiling?’ Ja die blijft wel, alleen op een andere manier. Vroeger ging de kar langs de klok en werd de prijs bepaald aan de hand van hoe je kar eruit zag. Tegenwoordig gaat het meeste digitaal.” Aan het woord Peter Edelaar, productmanager bij Royal Flora Holland.
Ik werk als productmanager bij Royal FloraHolland. Je zou mij kunnen typeren als een coöperatieve en enthousiaste medewerker met kennis en passie voor het bloemenvak. Binnen de veiling runde ik samen met Jaap Houwer het productteam Tulp én zie een sterk team als een soort eigen onderneming. Afgelopen jaren was dat de productgroep Tulp, ik zit nu in de overgangsfase naar de productgroep Zomerbloemen. Ik ben een echte netwerker. Ik ken veel kwekers van allerlei gewassen in Nederland door mijn werkzaamheden in het verleden als keurmeester en accountmanager en heb elke dag plezier in goede verbindingen leggen tussen kwekers en de afzetmarkt.
Ik ben een zoon van Jan Edelaar, van oudsher een loonwerker in de bloembollenwereld, en Tiny Geerlings. Jan ploegde en rooide bollenland door heel Nederland. Ik ben een geboren en getogen Noordwijkerhouter en heb ook mijn eigen bloemenkwekerij gehad. Ik weet dus waar kwekers zoal tegenaan lopen. Je zou wel kunnen stellen dat ik er “een van hun” ben. Ik werk nu 23 jaar op de veiling. Ik startte in 1995 als keurmeester en ben daarna via andere functies terecht gekomen bij de productgroepen.
Als we als team echt toegevoegde waarde hebben geleverd. En dat gebeurt gelukkig heel vaak. Wij willen kwekers helpen het hoogst haalbare uit hun product te halen. Dat doen we onder andere door te ondersteunen en adviseren met actuele marktbeelden en bedrijfsanalyses. Wij hebben up-to-date databestanden van o.a. afzetkanalen en kennen de spanning tussen aanvoer en afzetkanalen als geen ander. We zijn een team van experts die beide partijen dus heel goed verder kunnen helpen en verbinden.
Veel ondernemers ken ik goed en als er echt een calamiteit is in het weekeinde of in de avond, dan weten ze mij te vinden. Dat vind ik ook geen probleem. Als je met een natuurproduct werkt gaat het nu eenmaal 24/7 door. Je mag me trouwens ook wakker maken voor een leuke reis. Ik houd ontzettend van reizen, mijn vrouw regelt het en ik ga graag mee!
Royal FloraHolland heeft veel kennis in huis. Dus de bollen- en bloemensector kan uiteraard wel wat van ons diensten leren. Er zijn nog altijd kwekers die vooral bezig zijn met kweken en door alle dagelijkse drukte vergeten dat er veel meer uit hun product gehaald kan worden. Dat heeft meestal te maken met een tekort aan tijd. Wij kunnen hierin ondersteunen. Natuurlijk kost hen dat dan wel een bepaalde provisie, maar het levert ze aan het einde van de rit uiteindelijk altijd meer op in de portemonnee. Vraag en aanbod blijft altijd een spanningsveld. Wij weten als geen ander hoe en wanneer je je product het beste in de markt moet zetten.
Ik ben jarenlang lid geweest van de carnavalsvereniging in Noordwijkerhout. En ook ben ik al 23 jaar lid van de Oranjevereniging Noordwijkerhout, waarvan de laatste zes jaar als penningmeester. Misschien ken je me ook van het zwemmen, ik heb een periode training gegeven aan zwemmers bij de Columbiaan in Voorhout en heb in het bestuur van de zwemvereniging Noordwijkerhout (ZVN) gezeten. Ook ben ik jarenlang ‘klokker’ geweest bij nationale zwemwedstrijden.
Mensen vragen mij altijd: ‘Blijft de klok wel op de veiling?’ Ja die blijft wel, alleen op een andere manier. Vroeger ging de kar langs de klok en werd de prijs bepaald aan de hand van hoe je kar eruit zag. Tegenwoordig gaat het meeste digitaal. Het draait om goede foto’s en een goed verhaal over je bedrijf. Je manier van presenteren en je uitstraling zijn dus van wezenlijk belang. Kwekers moeten dus werken aan een goede presentatie, promotie en huisstijl. Daarnaast is het belangrijk dat we als totale keten nog meer met elkaar samenwerken. Samen ben je verantwoordelijk voor het product. De veiling is een belangrijke schakel in de keten. En vergis je niet, niet alles gaat digitaal. Veel werk is nog mensenwerk en dan zijn persoonlijke contacten en een goed netwerk cruciaal.
Momenteel kom ik steeds vaker energieke jonge ondernemers tegen. Een paar jaar geleden dacht ik nog dat er geen interesse meer was voor het vak. Maar gelukkig komt er een hele nieuwe jonge generatie kwekers aan. Het is een generatie die anders onderneemt. Ze hebben vaak een HBO opleiding op zak en ze zijn goed op de hoogte van alle ontwikkelingen. Ze willen het allerbeste uit de markt halen. Voor deze ondernemers ga je vanzelf nog harder lopen. Je moet overigens zelf ook goed je huiswerk gedaan hebben want deze jongens stellen slimme vragen. Geweldig om met hen te werken. Het inspireert me enorm!
Overigens inspireren jonge mensen me altijd wel. Ik adviseer mensen weleens om een tijdje training of les te geven aan kinderen. Zij houden je continu de spiegel voor. Als ze het niet met je eens zijn, dan zeggen ze dat recht voor z’n raap. Volwassen mensen doen dat vaak niet meer. Kinderen zijn nog heel eerlijk en dat is verfrissend en leerzaam.
Als we een ondernemer verder hebben geholpen. Succes hebben geboekt. Verbinding hebben gelegd voor een goede nieuwe samenwerking en zij dus echt tevreden zijn met onze ondersteuning en service. Als ze dit dan ook nog aan je laten weten ben ik helemaal blij. Dat zijn de mooiste werkmomenten, daar doen we het voor.
Ik heb wel iets met sport. Het mooie van topsporters is dat ze vaak na hun sportcarrière een onderneming starten die met hun sport te maken heeft. Dat lijkt me een mooie carrière. Maar ik ben zeer tevreden met mijn carrière hoor. Ik heb een eigen onderneming gehad en ben nu al heel wat jaren op mijn plek bij Royal FloraHolland. Ik zou dit vak ook wel in het buitenland willen doen.