“Momenteel zijn wij een samenwerking aangegaan met bijna alle bedrijven die iets met dahlia’s doen: kwekers, handelaren en bemiddeling. Wist je dat ruim 70% van de Dahlia’s hier in de Bollenstreek wordt gekweekt en verhandeld?”

In de Spiegel is de rubriek van Flower Science waarin elke week iemand uit de bloemensector in de spiegel kijkt. In tien korte vragen blikt deze persoon naar het heden, zijn/haar verleden en de sector in de toekomst. Aan het woord Bas Reijerkerk, de bevlogen directeur/ eigenaar van het bedrijf Fred. de Meulder B.V. in Hillegom.

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer / medewerker zie je dan?
Een selfmade man die nog steeds elke dag leert. Ik ben niet vies van welk werk dan ook. Verder ben ik ook wel een beetje eigenwijs, ik wil graag kijken waar ik kan verbeteren. Als iets al 20 jaar op dezelfde manier gaat, is dat voor mij geen reden om het niet te veranderen of te verbeteren.

Hoe denk je dat je medewerkers / collega’s je zullen omschrijven?
Ik denk ‘kritisch en altijd druk’. Daarnaast hoop ik ondernemend, veranderend en transparant (het is zoals het is). Daar doe ik in ieder geval mijn best voor.

Wat was je eerste baan(tje) en wat kocht je van je eerste geld?
Dat was als klein jongetje kluiten rapen achter de tulpen rooimachine. Ik kocht er geloof ik een oude fiets van die ik opknapte en doorverkocht. Mijn opa was bollenkweker en mijn vader in eerste instantie ook. Hij maakte echter de switch naar werken op de bollenveiling Hobaho. Het bollenvak is me met de paplepel ingegoten. Na eerst 5 jaar in de bloemenexport ben ik daarna terug in de bollenexport gekomen en handelaar geworden.

Wat zijn jouw mooiste werkmomenten?
’s Ochtends -voordat iedereen binnenkomt- in alle rust de dag voorbereiden en ook ’s avonds -als iedereen weer weg- is tevreden terugkijken op de dag. In mijn vak, de handel, word je de hele dag geleefd, maar ook dan zijn er prettige momenten. Bijvoorbeeld als er een nieuwe klant op bezoek is en hij zijn tevredenheid uitspreekt over onze producten en aangeeft meer handel met ons aan te willen. Daar doe je het voor!

Wat vind je het minst leuk aan je werk?
Het administratiewerk achter een computerscherm. Ik houd van menselijk contact en lekker met klanten, leveranciers en collega’s bezig zijn. Wat weleens lastig is, is het overtuigen van collega’s, klanten of leveranciers als we zaken hebben veranderd. We wijzigen uiteraard nooit om het wijzigen, maar altijd met het oog op een beter resultaat, product, kwaliteit of service. Dat heeft soms meer overtuigingskracht en tijd nodig dan ik zou willen.

Wat doe je om je bedrijf toekomstbestendig te maken en/of te houden?
We hebben afgelopen vier jaar behoorlijk wat zaken veranderd binnen het bedrijf, juist met het oog op onze toekomstbestendigheid. Ik werk nu 10 jaar bij De Meulder. Tijdens mijn eerste jaren lag de focus op interne wijzigingen, zoals digitalisering, logistiek en diverse zaken uitbesteden. Vorig voorjaar zijn we verhuisd van Lisse naar Hillegom. Dat was natuurlijk ook een mooie aanleiding om zaken te moderniseren en te veranderen. Na de verhuizing ligt de focus voor 100% weer daar waar hij moet liggen: bij bestaande en nieuwe klanten! Ook zijn we wakker geschud door de maatschappelijke ontwikkelingen. Het verduurzamen van ons bedrijf en onze handel is de laatste maanden echt een speerpunt geworden.

Qua export zien we momenteel dat de handel binnen Europa iets terugloopt, terwijl de handel richting voor ons nieuwe en verre markten als Vietnam, USA en Taiwan juist toeneemt. Wij merken dat het in dit soort landen fijn is om te kunnen vertellen dat we al sinds 1898 bestaan. Traditie en familie is erg belangrijk in deze culturen, het geeft hen vertrouwen. We hebben klanten over de hele wereld, van landen tegen de Noordpool aan tot Zuid Italië, van Amerika tot Zuid Amerika en van Taiwan tot Zuid Afrika. Iedere keer weer mooi om de verschillen per land te zien. Wij proberen ons zoveel mogelijk in onze klanten te verdiepen en spreken het liefst ook hun taal. Binnen ons bedrijf wordt zeven talen gesproken. Wat ik zelf spreek? Engels, Duits en een beetje Zweeds en Frans. We werken ook redelijk veel met lokale agenten in de diverse landen.

We zullen altijd blijven vernieuwen. Zo hebben we sinds enkele maanden ook handel in Nederland. Het is nog vers van de pers, de folders zijn nog warm. We hebben ons tot nu toe altijd alleen op het buitenland gericht, maar nu dus ook op gemeentes en hoveniers. Denk hierbij aan landscaping, rotondebeplantingen en bermen met langbloeiende mengsels van bijvoorbeeld tulpen en hyacinten. Thema’s als verduurzaming, leefbaarheid en certificering worden daarbij dagelijks besproken.

Met wie of wat binnen de sector zou je graag willen samenwerken? Of wie vind je dat zouden moeten samenwerken?
Ik denk dat er al steeds beter wordt samengewerkt in de bollensector. Natuurlijk kan dat altijd nog beter. De kwekers, handel, overheid en onderwijs moeten goed met elkaar in gesprek blijven en samenwerken. Momenteel zijn wij een samenwerking aangegaan met bijna alle bedrijven die iets met dahlia’s doen: kwekers, handelaren en bemiddeling. Wist je dat ruim 70% van de Dahlia’s hier in de Bollenstreek wordt gekweekt en verhandeld? Op 24, 25 en 26 augustus is er een Dahlia Event voor bedrijven met maar liefst 48 deelnemers. Je kunt er vanaf 1 juli meer over lezen op www.hollanddahliaevent.com en op Facebook. Doel is om meer bekendheid te geven aan het mooie Dahlia product. Dus samen de schouders eronder en op naar het eerste Dahlia Event!

De samenwerking met Flower Science is trouwens een ander mooi voorbeeld van samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs!

Wat denk je dat er gaat veranderen in de bloemenbollensector komende jaren?

Ik zie drie dingen gebeuren. Ten eerste komen er meer geschoolde en jonge mensen in de bollensector, zij brengen een professionelere manier van werken met zich mee zoals het digitaliseren van processen. Ten tweede is er sprake van schaalvergroting, er zullen minder ondernemingen overblijven. Tenslotte is de sector langzaam maar zeker aan het verduurzamen. Bij De Meulder zijn wij erg alert op deze ontwikkelingen en spelen er zoveel mogelijk op in.

Welk onderwerp zou je willen agenderen voor een van de komende Flower Science cafés?

Ik zou willen sparren over het onderwerp en de stempel ‘duurzaam’. Niet per se over biologisch, maar over wat de consument wil. In het buitenland is er nu nog nauwelijks vraag naar, in Nederland ligt dat heel anders. We kunnen hier wereldwijd dus op vooruitlopen. Wat is groen voor de consument? Welke kansen geeft het onze sector? Hoe krijgen we het voor elkaar? Waar staan we en wie hebben we hierbij nodig?

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen?
Ik wilde als kleine jongen altijd boswachter worden, maar ik heb sowieso een heel brede interesse. Ik ben nu naast het werk als hobby bezig met oude auto’s. Heel iets anders: ik zou wel oogarts willen zijn, dat lijkt me een ook een mooi vak!