“Ik ben een honkvaste ondernemer. Voor De Vroomen Garden Products reis ik erg veel en heb ik al veel mooie plekken in de wereld gezien. Toch blijft de Bollenstreek mij het meeste boeien. Het is dé plek waar ik wil leven, werken en besturen.” Aan het woord Jack de Vroomen van De Vroomen Garden Products met vestigingen in Lisse, Gurnee in Illinois (VS) en Niagara Falls in Ontario (Canada).

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan?

Ik ben een honkvaste ondernemer. Voor De Vroomen Garden Products reis ik erg veel en heb ik al veel mooie plekken in de wereld gezien. Toch blijft de Bollenstreek mij het meeste boeien. Het is dé plek waar ik wil leven, werken en besturen. Als ondernemer houd ik me graag bezig met het product, de marketing en de klanten. Ik wil precies weten wat er speelt en wat hen bezig houdt. Mijn klanten zitten in de USA en Canada en zijn onder andere tuincentra, parken, steden, hoveniers en kwekers.

Van wie ben jij d’r een?

Zowel mijn vader als mijn moeder komen uit echte Bollenstreekfamilies. Mijn moeder Puck Beelen (bijna 90 jaar) is de dochter van een bollenkweker in Lisse. Mijn in 2002 overleden vader Dick de Vroomen was de zoon van Jac. Th.(Koos) de Vroomen van de gelijknamige kwekerij en exporteur in bloembollen. Ook de vierde generatie komt eraan, we zullen gelukkig voorlopig nog een familiebedrijf blijven.

Waar ben je het meest trots op?

Ik ben trots op het prachtige familiebedrijf de Vroomen USA en de Vroomen Canada dat al 93 jaar mooie en roerige tijden heeft doorstaan. We hebben een goed klantenbestand en mooie groeiplannen. Daarnaast ben ik als voormalig bestuurder van Kasteel Keukenhof trots op wat wij -met beperkte middelen- voor de fusie gedaan hebben. Ook ben ik trots dat ik daarna werd gevraagd om commissaris te worden van de gefuseerde Keukenhoven.

Waar mogen wij je ’s nachts voor wakker maken?

Je mag mij altijd wakker maken om een speciale tuin of een bijzonder park te bezoeken. Ik heb door mijn werk al heel wat ‘gardens’ gezien. De een nog mooier dan de ander. Keukenhof en de tuin van Kasteel Keukenhof scoren uiteraard heel hoog op de lijst. Wat ik ook prachtige tuinen vind, zijn bijvoorbeeld Chanticleer Gardens, vlakbij Philadelphia en Butchart Gardens op Vancouver Island.

Wat kunnen wij van jou/jullie leren?

Wat je van ons wellicht kunt leren is op tijd inspelen op een veranderende markt en daar je complete organisatie op willen aanpassen. Wij hebben de zware crisis al in 2008, dus vroeg, gevoeld. We hebben hierdoor o.a. vanaf 2010 de volledige focus gelegd op de USA en Canada. Dat deden wij voor die tijd eigenlijk al bijna voor 90% , maar deze focus gaf ons een nog duidelijkere strategie. Een goede keuze. Hiermee zeg ik niet dat wij altijd alles goed doen hoor. Maar van fouten kun je leren.

Waar kennen mensen jou nog meer van?

Ik ben een echte ‘Bollenstreeker’ door mijn roots, het bedrijf en mijn bestuurswerk bij Keukenhof. Ik ben in Lisse opgegroeid en actief betrokken geweest bij diverse sporten zoals voetbal en basketbal. Ook kom ik vaak bij De Spartaan waar ik twee tot drie keer per week hardloop. Daarnaast ben ik voorzitter van de Stichting Puntenburg, een manege die zich als doel stelt paarden te trainen voor het rijplezier van speciale kinderen. Denk hierbij aan kinderen met een verstandelijke- en of lichamelijke beperking. Ook ben ik lid van de Rotary Hillegom-Lisse én bestuurslid van de Alaska Peony Growers Association.

Wat moet anders in de bloemenbollensector de komende jaren?

Ik heb zo nu en dan best zorgen over de sector en de streek. Ik zou daarom graag zien dat er één bollenstreekgemeente komt. Een gemeente die breed kijkt naar de economische en planologische ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld het thema bereikbaarheid: niet alleen zeer belangrijk voor Keukenhof, maar voor alle bedrijven in de streek. Ook zie ik dat er met het verdwijnen van het Productschap Tuinbouw de laatste jaren minder sterk wordt geïnvesteerd in de kwaliteitsaspecten van één van Nederlands grootste exportproducten: sierteelt. Het is belangrijk dit als sector gezamenlijk op te pakken en hier blijvend energie in te steken.

Wie of wat is jouw inspiratiebron?

Dat is toch wel mijn vader Dick geweest. Met name door zijn kennis in de export en de afzetmarkt. Ik heb van hem veel geleerd over service en relaties. Ik investeer veel tijd in onze klanten, ik zoek ze regelmatig op in de USA en Canada en ben daardoor gemiddeld vier maanden per jaar van huis. Ik reis zo’n zes a zeven keer per jaar naar de andere kant van de oceaan. Mijn vrouw en kinderen geven mij hiervoor de ruimte en zijn gelukkig ook al diverse keren met mij meegereisd.

Wat zijn je mooiste werkmomenten?

De mooiste momenten zijn de momenten dat je goed contact hebt met klanten. Dat kan zijn tijdens een bezoek aan hen in het buitenland, maar ook aan de telefoon als je weet dat er goede dingen staan te gebeuren. Ook mooi zijn de momenten dat ik in het vliegtuig stap na een zakenreis. Ik weet dat ik weer naar huis ga en ik evalueer mijn reis. Ik heb sinds ik begon met reizen in 1979 nog nooit een slechte reis gehad.

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen?

Dan zou ik het leuk vinden om iets te doen met evenementenorganisatie. Iets wat ik ook met veel passie deed bij Kasteel Keukenhof. Of wellicht iets met sport marketing en/of management zoals mijn vader Dick deed, hij was bijna 40 jaar teamleider van de Nederlandse schaats(kern)ploeg.