“We moeten ons niet alleen laten leiden door wetgeving, we moeten vooral ook kijken naar de wensen van onze afnemers, zoals bijvoorbeeld de retail. Wat willen zij van ons? Dit doen we nog niet altijd even goed en helaas staan we er ook niet altijd even rooskleurig op bij andere stakeholders in de keten. Dus daar moeten we wat aan doen! Als de wens is dat wij minder gewasbeschermingsmiddelen moeten gebruiken, dan moeten wij dus rassen gaan ontwikkelen die resistenter zijn, zodat we minder gewasbescherming nodig hebben.”

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan?

Dan zie ik meer een realist dan een opportunist. Alhoewel beide karaktereigenschappen belangrijk zijn bij het leiden van een onderneming. Ik ben sinds 5 jaar algemeen directeur van Hobaho. We zitten momenteel in een mooi groei- en ontwikkelingsproces, zonder dat we afbreuk doen aan onze bestaande business.

Wat is uw Corebusiness?

De Hobaho staat voor de bemiddeling én de veiling van bloembollen, knollen en vaste planten. Daarnaast hebben we een testcentrum waar we ons focussen op research en development van sierteelt: zoals veredeling en het ontwikkelen van technieken om het veredelingsproces te verkorten.

Van wie ben jij d’r een?

Ik ben er een van Jaap en Beitske Gardenier uit Veenwouden. Ik ben de zoon van een Friese melkveehouder en ik ben dus opgegroeid op de boerderij. Ik heb heel wat jaartjes meegedraaid op de boerderij, maar uiteindelijk heb ik besloten dat ik geen boer wilde worden. Ik heb de Hogere Landbouwschool gedaan en ben uiteindelijk terecht gekomen in de koeienstallen. Niet letterlijk, maar ik werd vertegenwoordiger in stalinrichtingen en aanverwante zaken. Daarna ben ik als exportmanager aan de slag gegaan voor een internationale handelskwekerij waardoor ik voor mijn baan de hele wereld afreisde. Aansluitend ben ik een bloemenimport bedrijf gestart. En gek genoeg, toen ik daar op uitgekeken was, ben ik weer gaan studeren aan Nyenrode en heb daar mijn MBA gehaald. Dit alles heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik zes jaar geleden bij Hobaho ben begonnen.

Waar ben je het meest trots op?

Onder andere op onze doorbraak eerder dit jaar: de positieve resultaten rondom de versnelde tulpenvermeerdering. Onze ambitie was al enige tijd om het veredelings- en vermeerderingsproces te versnellen. Dit is gelukt. We zijn er inmiddels erg ver mee en hebben het proces onder controle. Hieruit gaan nog meer mooie ontwikkelingen volgen.

Daarnaast ben ik trots op het proces rondom de overname door Dümmen Orange. Nog voor deze verandering hebben wij binnen ons bedrijf een strategie bepaald en doelstellingen voor de nieuwe Hobaho geformuleerd. Nu we eenmaal zijn overgenomen, zie ik dat we deze doelstellingen daadwerkelijk aan het doorvoeren zijn. Hiermee hebben we onze toekomst niet alleen zeker gesteld, we worden ook beter in wat we doen. Ik ben blij om te zien dat we met onze nieuwe aandeelhouder een zeer betrokken en krachtige partner hebben gekregen.

Van welke gebeurtenis heb je veel geleerd?

Ik zou niet echt een specifiek moment kunnen aangeven. Ik leer continu. Wat zeker leerzaam is geweest, is mijn mid-career studie. Toen ik 48 werd, ben ik weer gaan studeren. Niet heel gebruikelijk, maar zo ontzettend leerzaam. Ik zat heel anders in de schoolbanken dan tijdens mijn schooltijd; leergieriger en gemotiveerder. Ik kan het iedereen aanraden. Ook heb ik veel geleerd van het hebben van mijn eigen bedrijf, de overname van Hobaho door Dümmen Orange en de reiservaringen in mijn jaren als exportmanager.

Waar gaat je hart snel van kloppen?

Ik houd van reizen en van hardlopen. Dus al ik op reis ga, gaan mijn hardloopschoenen vrijwel altijd mee in de koffer. Ik heb inmiddels al op heel veel mooie plekken mogen hardlopen. Zoals rondjes op het dak van het Sheraton in Taipei alsmede prachtige tochten door de jungle in de Cameron Highlands Maleisië.

Ben je een duurzame of bewust ondernemer?

Ik heb tijdens mijn MBA-studie een afstudeeropdracht gedaan bij Nutreco op het gebied van duurzaamheid. Ook ben ik in mijn carrière op meerdere manieren in aanraking gekomen met biologische bloemen. Mijn focus ligt zeker op duurzaamheid. Binnen Hobaho dragen wij duurzaamheid hoog in het vaandel. Niet als doel op zich, maar vooral als noodzaak om te blijven voldoen aan de eisen van de markt van de toekomst. Daarnaast vinden we het ook zeer belangrijk dat we de aarde niet ‘op consumeren’ met z’n allen.

Wat moet anders in de bloemenbollensector de komende jaren?

We moeten ons nog beter bewust worden van de omgeving waarin wij werken. Ik vind dat wij meer oog en oor moeten hebben voor de andere stakeholders in deze sector. We moeten ons niet alleen laten leiden door wetgeving, we moeten vooral ook kijken naar de wensen van onze afnemers, zoals bijvoorbeeld de retail. Wat willen zij van ons?

Dit doen we nog niet altijd even goed en helaas staan we er ook niet altijd even rooskleurig op bij andere stakeholders in de keten. Dus daar moeten we wat aan doen! Als de wens is dat wij minder gewasbeschermingsmiddelen moeten gebruiken, dan moeten wij dus rassen gaan ontwikkelen die resistenter zijn, zodat we minder gewasbescherming nodig hebben. Gelukkig gebeurt er al veel in de sector. Hobaho maakt ook grote en snelle stappen in research en development, vooral dankzij onze aandeelhouder Dümmen Orange. En dat is goed nieuws!

Waar zie jij jezelf / je bedrijf over 5 jaar?

Ik verwacht dat de Hobaho over vijf jaar werkt met een nieuw model voor ons bestaande concept. Wij willen op een manier bemiddelen zodat vraag en aanbod nog steeds bij en via ons bij elkaar blijven komen, met een groter accent op eigen rassen en/of eigen technologieën. Ook denk ik dat we over vijf jaar veel verder zijn met nieuwe sterke rassen. En ikzelf? Over vijf jaar ben ik 63 jaar. Dan zal ik zo’n beetje terechtkomen in de nadagen van mijn carrière, hopelijk nog steeds betrokken en actief, maar wellicht in een andere rol. We gaan het zien!

Er lopen veel mensen rond in de bloemensector. Met welke persoon wil jij wel een dagje ruilen? In wiens schoenen wil jij wel een dagje lopen?

Ik zou wel een dagje met Marco van Zijverden willen ruilen. Hij is directeur van het grootste bloemen- en plantenexportbedrijf ter wereld. Ik verwacht dat ik dan veel zou kunnen leren over de markten waarvoor wij producten ontwikkelen.