“Ik zie mezelf als het boegbeeld van het team Keukenhof, want ik doe dit zeker niet alleen. Ik vind het heel belangrijk om benaderbaar te zijn. Uiteraard voor alle medewerkers van Keukenhof, maar ook voor alle inzenders, overheden en iedereen die met ons samenwerkt. Van openbaar vervoer- bedrijven tot reisorganisaties. Keukenhof is eigenlijk een beetje van ons allemaal.” Aan het woord Bart Siemerink, directeur van Keukenhof.

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan?

Een gedreven ondernemer. Ik ga ergens helemaal voor en ik probeer iedereen in mijn enthousiasme mee te krijgen. Ik zie mezelf als het boegbeeld van het team Keukenhof, want ik doe dit zeker niet alleen. Daarnaast vind ik het heel belangrijk om benaderbaar te zijn. Uiteraard voor alle medewerkers van Keukenhof, maar ook voor alle inzenders, overheden en iedereen die met ons samenwerkt. Van openbaar vervoersbedrijven tot reisorganisaties. Keukenhof is eigenlijk een beetje van ons allemaal. Dat is het leuke van Keukenhof, heel veel mensen zijn betrokken of voelen zich betrokken.

Van wie ben jij d’r een?

Ik kom niet uit deze streek maar uit Twente. Ik ben een zoon van een fabrikant. Mijn vader had een badstofweverij. Hij gaf mij en mijn broer de tip hem vooral niet op te volgen. Hij wist dat hij een van de laatste der Mohikanen was. Ik had toen al een voorliefde voor bloemen en ben tuinbouw gaan studeren.

Waar ben je het meest trots op?

Waar ik heel trots op ben, is dat we ondanks dat Keukenhof best een ingewikkeld bedrijf is – we zijn immers maar 8 weken per jaar open – we toch elk jaar weer zo’n 60% van de 1250 medewerkers terugzien. Dat vind ik een prachtig signaal en een heel mooi compliment. In maart zie ik al die vertrouwde gezichten weer terug en iedereen heeft er dan weer zo’n zin in. Het maakt me trots en het voelt als een grote Keukenhof familie. We hebben nu nog een week te gaan. Aanstaande zaterdag is de medewerkersbijeenkomst. In de zaal zitten dan zo’n 800 medewerkers die we warm en enthousiast gaan maken voor alles wat het nieuwe seizoen gaat brengen. Ik vind het belangrijk dat ze het managementteam goed kennen, ons weten te vinden en onze plannen horen. Als het park eenmaal open is, loop ik gedurende acht weken continue in het park. Stelregel is dat als er iets niet goed loopt of fout is gegaan het meteen opgelost wordt. Er is geen tijd om procedures te doorlopen, het moet de volgende dag gewoon wel goed gaan. Om zo te werken moet je een nauwe band hebben met je medewerkers.

Waar mogen wij je ’s nachts voor wakker maken?

Ik ben op zich altijd bereikbaar, maar wakker maken liever niet. We werken bij Keukenhof in de periode maart t/m mei gedurende acht weken op volle kracht, zeven dagen per week. We doen het graag, maar er is wel één stelregel: na het werk ga je naar huis en op tijd slapen. Waarom dat is? Om de doodeenvoudige reden dat je het anders gewoon niet redt tot het einde van het seizoen. Het team dat er staat is gedreven en we zijn allemaal fulltime met Keukenhof bezig, ook als we thuis zijn. Ik heb bijvoorbeeld vier van de zeven dagen de operationele verantwoordelijkheid over het park. Op de andere dagen is dat iemand anders uit het managementteam, maar ik ben toch aanwezig en ik voel me net zo betrokken. Niemand van ons wil iets missen van het seizoen. We zijn een heel bijzonder bedrijf. Keukenhof bestaat al sinds 1949 en de formule werkt nog steeds. We groeien elk jaar. Maar feit blijft wel dat we twee maanden per jaar een heel ander bedrijf zijn dan de andere tien maanden Als ik met dit idee en deze formule als businessmodel naar een bank zou stappen voor een financiering, dan zou ik hard uitgelachen worden.

Wat kunnen wij van jullie leren?

Wij hebben de slag gemaakt om van Keukenhof nog meer een beleving te maken. Het gaat niet alleen om een tentoonstelling van bloemen. Het gaat om kleuren, geuren, gezelligheid, Holland, lente en een glimlach toveren op ieders gezicht. We creëren een eigen sfeer. Mensen die bij ons zijn geweest moeten echt een topdag hebben gehad. Alles moet kloppen. En wij willen dat elk jaar nog leuker en nog mooier maken. Mijn tip aan de bloembollenbedrijven is om meer te doen met je product. Het woord product is eigenlijk al een beetje gek. Bloemen zijn geen producten, bloemen zijn gemaakt om naar te kijken, aan te ruiken, te bewonderen, te beleven!

Andersom kunnen wij ook veel van de bloembollensector leren. Afgelopen jaren hebben de kwekers in ons park veel meer vrijheid gekregen hoe zij hun bollen planten en hun bloemen willen laten zien. Hier zij al veel mooie projecten uit voortgekomen. De kwekers hebben zoveel geweldige creatieve ideeën. Van de 100 ideeën zijn er per seizoen misschien maar vijf uitvoerbaar. Maar het is een veel prettigere manier van samenwerken.

Waar kennen mensen jou nog meer van?

Nou geen idee eigenlijk. Ik heb in de loop van de jaren zoveel projecten gedraaid en zoveel verschillende mensen ontmoet in en rondom Keukenhof dat mensen mij daar gewoon mee associëren. En dat is prima. Ik woon niet in de Bollenstreek, maar wel in de aangrenzende gemeente, in Hoofddorp. En ook daar word ik op verjaardagen bevraagd over Keukenhof. Zeker nu vlak voor de start. Het is in deze regio dan ook elk jaar een bijzonder en voelbaar moment. De start van de lente, de Bollenstreek komt weer tot leven, de velden staan straks weer in bloei en ieders hart gaat sneller kloppen. Ik heb dat zelf natuurlijk ook en ik vind het prima om er ook op verjaardagen over te praten. Er hangt een positieve sfeer omheen. Zoals ik al zei… Keukenhof is gewoon een beetje van ons allemaal.

Wat moet anders in de bloemenbollensector de komende jaren?

De bloembollensector moet zich realiseren dat de consument anders denkt dan de kweker. Dus het is belangrijk om nog beter te weten wat de consument wil. Er zijn gelukkig al veel bedrijven die zich daarin verdiepen en daar naar handelen. Maar er zijn ook veel bedrijven die vooral bezig zijn met produceren of nieuwe soorten kweken waarvan niet bekend is of daar wel vraag naar is. Wij hebben 800 verschillende soorten tulpen in Keukenhof staan. En deze ken ik heus niet allemaal bij naam. En de bezoekers al helemaal niet. Zij komen voor de beleving, voor een leuke dag. Dus daar ligt onze focus. Maar ook wij hebben niet alle wijsheid in pacht. De hedendaagse consument verandert heel snel en is bovendien gemakzuchtig. Het is voor ons en de hele bloemensector belangrijk om altijd rekening te houden met de eindgebruiker.

Wie of wat is jouw inspiratiebron?

Ik raak geïnspireerd door actieve ondernemers die met twee benen op de grond staan. Ik sprak onlangs de directeur van Corendon, Atilay Uslu. Geweldig wat voor een bedrijf hij vanuit het niets heeft opgezet. Eigenhandig. Zo knap! Het mooiste vind ik dat hij niet stilzit. Hij is continu op de werkvloer aanwezig, stuurt bij, coacht zijn team, brengt zijn ideeën over op iedereen en doet dat met heel veel passie. Dat type mens inspireert me.

Wat zijn je mooiste werkmomenten?

Ik heb veel mooie werkmomenten. Het mooiste vind ik de dagen dat alles op rolletjes loopt. Dan wandel ik door het park en ik zie bezoekers lachen, medewerkers glimmen en alles staat er prachtig bij. Dan groei ik zelf ook een halve meter. Natuurlijk komen wij ook veel uitdagingen tegen en zijn er ook weleens tegenslagen, maar er zijn dagen dan lijkt het wel vanzelf te gaan en dan denk ik bij me zelf. Zo, dat is grote klasse!

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen?

Ik zou het niet weten. Ik ben hier zo ingerold en ik voel me prima op mijn plek. Als ik ergens anders aan de gang zou gaan, dan zou het weer iets moeten zijn waar ik iets kan toevoegen, waar ik mensen mag enthousiasmeren, waar mensen mij moeten gaan vertrouwen en waar ik dingen mag veranderen. Ik heb wel altijd in de bloemensector gewerkt. Ik ben begonnen bij Anthos, daarna ben ik terecht gekomen bij de bloemenveiling en nu werk ik alweer vijf jaar bij Keukenhof. Jubileum? Nee hoor ik denk niet zo in jubilea, dat is niets voor mij. Het klinkt zo stoffig. Elk jaar is anders geweest. En dat voorzie ik de komende tijd ook nog. Vorig jaar zijn we druk bezig geweest met de nieuwe hoofdentree en ook gaf de fusie van de Keukenhoven weer nieuwe uitdagingen. Never a dull moment bij Keukenhof!