“Ik ben bijzonder trots op de naamsverandering en de eigen ‘schwung’ die we aan het bedrijf hebben gegeven. Ondanks dat mijn schoonvader een hele goede naam had opgebouwd in de bollenwereld, wilden we toch ons bedrijf meer gaan ‘branden’ en een modern eigen gezicht geven. Het resultaat is letterlijk een combinatie van mij en Joost. Boost staat namelijk voor de B van Brigitte en OOST van Joost. Inmiddels zijn we in november alweer begonnen aan ons 6e seizoen onder deze naam. Het is mooi om te zien dat de naam groeit en steeds meer bekendheid krijgt.”

Aan het woord de enthousiaste en accurate onderneemster Brigitte van Ruiten van het bedrijf FlowerBoost in Noordwijkerhout.

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan?
Ik ben een no-nonsense type. Ik ben wel ondernemer in de strikte zin van het woord, risicodragend en eindverantwoordelijk, maar ik voel me gewoon een van de poppetjes binnen ons bedrijf. Daarnaast ben ik een trendvolger, maar ik houd niet van kopiëren. Onze sterkte is dat we ons eigen ding doen en dat we onszelf elk jaar verbeteren en vernieuwen.

Van wie ben jij d’r een?
Mijn, te vroeg overleden, vader is Wim Heemskerk. Hij is een zogenaamde ‘vlak’. Mijn voorvader woonde op de vlakte. Als ik uitleg wie ik ben en waar ik vandaan kom, dan volgt er in Noordwijkerhout standaard “Oh je bent een vlak!”. Mijn moeder heet Lidwien van Parera. Deze familie heeft geen bijnaam, omdat er maar weinig van zijn. Mijn beide ouders zijn geboren en getogen Noordwijkerhouters. Mijn vader had samen met zijn broer een bloemenbedrijf in het Langeveld. Wij woonden niet bij het bedrijf, maar in Noordwijk aan Zee. Ik ben dus wel dochter van een agrariër, maar geen typisch bollenmeisje. Als kind werkte ik wel regelmatig op het land en in de schuur, maar toen ik wat ouder werd koos ik liever voor een bijbaantje in een van de hotels in Noordwijk.

Waar ben je het meest trots op?
In de eerste plaats op mijn gezin, bestaande uit zes personen met allemaal een eigen persoonlijkheid. Daarnaast ben ik heel trots op ons bedrijf en het hele team waarin we alle zes, ieder op zijn eigen manier, meewerken en meedenken. Ons bedrijf is opgericht in 1965 door mijn schoonvader Aad van Ruiten, hij heeft een stevig, mooi en goedlopend bollenbedrijf neergezet. In 2003 kregen mijn man Joost en ik de kans het bedrijf over te nemen. Ondanks dat ik eigenlijk een opleiding in toerisme heb gevolgd, run ik nu samen met Joost een kwekerij en broeierij. Van november tot Pasen leveren wij bollen op pot (Hyacinten, Narcissen en Muscari’s) en van juni tot september zijn we druk met Gladiolen bossen. Het samenwerken gaat ontzettend goed. Natuurlijk lopen zakelijk en privé continu kriskras door elkaar, maar dat vinden we niet erg. Aan tafel bespreken we zowel schoolzaken als bedrijfszaken en onze kinderen praten en denken automatisch mee. Ik ben bijzonder trots op de naamsverandering en de eigen ‘schwung’ die we aan het bedrijf hebben gegeven. Ondanks dat mijn schoonvader een hele goede naam had opgebouwd in de bollenwereld, wilden we toch ons bedrijf meer gaan ‘branden’ en een modern eigen gezicht geven. Het resultaat is letterlijk een combinatie van mij en Joost. Boost staat namelijk voor de B van Brigitte en OOST van Joost. Inmiddels zijn we in november alweer begonnen aan ons 6e seizoen onder deze naam. Het is mooi om te zien dat de naam groeit en steeds meer bekendheid krijgt.

Waar mogen wij je ’s nachts voor wakker maken?
Ik heb liever niet dat je me wakker maakt, ik wil gewoon lekker slapen, dan functioneer ik overdag beter. Maar als het dan toch moet… dan graag met een softijsje van Likkie met nootjes en chocolade. Gewoon het kinderijsje, die vind ik zo ontzettend lekker!

Wat kunnen wij van jullie leren?
Dat vind ik wel een lastige. We lopen niet echt voorop. Wat we wél doen is veel om ons heen kijken. Ook in andere sectoren. Wat gebeurt er, hoe ontwikkelen zich zaken, hoe kunnen we duurzamer werken? In juni hebben we bijvoorbeeld 600 zonnepanelen geplaatst. Best een investering natuurlijk, maar deze hopen we binnen 7 jaar terug te verdienen. Verder bewandelen we vooral ons eigen pad en we zien dat onze klanten dat waarderen. Misschien is dat iets wat je van ons kunt leren: vertrouwen hebben in je eigen beleid en je eigen pad volgen.

Waar kennen mensen jou nog meer van?
Ik heb vier kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 14 jaar en zit daardoor in veel verschillende kringen. Ik ben actief op de scholen, de tennisbaan (T.V. De Boekhorst) en in de duinen tijdens de bootcamptraining. Daarnaast ben ik bestuurslid van LTO Noord afdeling Duin & Bollenstreek en lid van het Sint Victorkerkenveilingcomité. Vroeger heb ik ruim 14 jaar geschaatst bij de NIJC, geturnd bij DOS en op Leeuwenhorst gezeten.

Wat moet anders in de bloemenbollen-sector de komende jaren?
Joost kijkt naar ons technische product en de teelt. Ik kijk meer naar ons product vanuit het consumentperspectief. Ik denk dat het tijd wordt dat we de eindgebruiker meer gaan vertellen over de sector. Een aantal jaar geleden gaf ik regelmatig rondleidingen op het bedrijf en ik merkte dat mensen verbaasd zijn over wat er allemaal bij het kweken van bollen komt kijken. Ook is het vaak onbekend dat er door wet- en regelgeving steeds beperkter middelen gebruikt mogen worden, waardoor het een extra uitdaging wordt om de bol-op-pot mooi uit te laten komen op de vensterbank. Door de pers worden deze middelen (onterecht) bijna altijd met gif geassocieerd. Dit roept negativiteit op en dat is zonde, want onze producten moeten juist vreugde geven.

Wie of wat is jouw inspiratiebron?
Al heel lang ben ik fan van Rituals. Ik vind het zo knap dat zij een doucheschuim een exclusief kadootje kunnen laten worden. Het concept klopt gewoon. Bij het Kruidvat koop je voor veel minder een net zo lekker ruikende doucheschuim, maar dat is geen kadootje. Door de verpakking, de luxe en de sfeer eromheen geef je een Rituals product gewoon graag kado.

Momenteel ben ik ook fan van het TV programma Jonge Valken. Ik vind het interessant om een inkijkje te krijgen in zo’n groot familiebedrijf en ik vind het erg knap hoe zij hun identiteit in alle hotels weten te behouden. Ik wil mijzelf natuurlijk niet met Van der Valk vergelijken, maar hun ondernemersdrang inspireert mij. Ook om na te denken over onze eventuele familieopvolging en wie welke rol zou kunnen krijgen binnen ons bedrijf.

Wat zijn je mooiste werkmomenten?
Klinkt gek, maar dat is de maandagochtend. Het moment dat ik tegen een enorme stapel werk aan kijk: mails, post en aanvragen. Ik vind het prettig om dan eerst orde te scheppen en prioriteiten aan te brengen. En dan vol gas aan het werk!
Mijn werk is zo afwisselend. Geen dag is hetzelfde. Veel mensen hebben nog altijd het beeld van de vrouw achter de bollenboer die de administratie doet. Dat doe ik ook, maar dan naast de bollenboer, want de administratie is maar één van mijn taken uit het totale pakket, er komt zoveel meer bij kijken. Ik doe deels de inkoop, nieuwe concepten uitdenken, marketing, regelgeving, documentatie, beurzen, troubleshooten, personeelsbeleid en noem maar op. Dat is niet een administratief baantje, maar dat is samen ons bedrijf bestieren. We zijn gelijkwaardig en dat maakt het heerlijk om samen te werken.

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen?
Ik heb een opleiding in toerisme gedaan, daar ben ik mijn werkloopbaan ook begonnen. Doordat ik met Joost ben getrouwd is dit bollenbedrijf op mijn pad gekomen. Ik heb wel even getwijfeld of ik er in wilde stappen en dus mijn eigen vak wilde laten varen. Maar ik ben nog elke dag blij en trots dat we samen dit avontuur zijn aangegaan. Het geeft me veel voldoening. Toch blijft het vak/de sector toerisme mij boeien. Het runnen van een Bed & Breakfast lijkt mij een enorm leuk uitdaging. Wie weet kan ik deze manier van toerisme nog eens combineren met FlowerBoost.