“Waar ik trots op ben, is dat we een mooie stabiele onderneming hebben gecreëerd. Onze drie bedrijven kennen verschillende seizoenpieken, waardoor we het hele jaar verzekerd zijn van business.”

‘In de Spiegel’ is de rubriek van Flower Science waarin iemand uit de bloembollensector in de spiegel kijkt. In tien korte vragen blikt deze persoon naar het heden, zijn verleden en de sector in de toekomst. Aan het woord onderneemster Brenda Willemse van het bedrijf Roma Nova in Voorhout.

Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan? Toen ik deze vraag aan zag komen ben ik alvast gaan kijken naar welke type ondernemers er eigenlijk zijn. Via de website van motivaction kwam ik op zes verschillende types. Ik herkende mezelf het meeste in de Pragmaticus. Het ‘geen woorden maar daden’ type, iemand met liefde voor het vak, hart voor de klanten en het personeel, status doet er niet veel toe, de mening van het personeel telt etc. Een mooie opsomming die wel bij me past. Sowieso leuk om je eens in te verdiepen. Mijn man Erik is een heel ander type: De Jager! Samen zijn we dus een goede combinatie!

Van wie ben jij d’r een? Ja haha, ik kom inderdaad uit de Bollenstreek en ik ben d’r een van Thijs en Cock van der Zon. Vroeger hadden wij een bollenbedrijf in Lisse. Ik kom uit een typisch bollengezin. Twee van mijn broers hebben het bedrijf overgenomen en ook de andere leden van het gezin zijn allemaal erg ondernemend.

Waar ben je het meest trots op? Sinds enige tijd bestaat ons bedrijf uit drie poten. We hebben een koelhuis Viaroma in Hillegom, waar we producten van derden in bewaring hebben. We hebben het exportbedrijf van Matth. Verdegaal samen met Piet Goemans en zijn vrouw Sabine overgenomen. We zitten daar op dit moment midden in het ‘hoogseizoen’ qua drukte. En er is natuurlijk de kwekerij en broeierij Roma Nova. Waar ik trots op ben, is dat we met deze bedrijven een mooie stabiele onderneming hebben gecreëerd. Onze drie bedrijven kennen verschillende seizoenpieken, waardoor we het hele jaar verzekerd zijn van business.  Ik houd me vooral bezig met Roma Nova en dan met name de verkoop en de inkoop van onze arrangementen, dus de bol op pot, glas, keramiek etc.

Ook ben ik trots op onze nieuwe pand en ons nieuwe kantoor. De verbouwing is in juli van dit jaar afgerond en het is echt prachtig geworden. Een mooie professionele omgeving waarin we goed kunnen werken en ook mensen kunnen ontvangen. Je zit bij ons niet op een krukje met een plastic bekertje. Als mensen bij ons langskomen krijgen ze nu echt de beleving die bij Roma Nova past.

Waar mogen wij je ’s nachts voor wakker maken? Chocolade! En iets specifieker… de gele zakken van M&M’s!  Je weet wel die met pinda’s. Heerlijk. Of ik nu bang ben dat ik wakker gemaakt wordt? Nee hoor kom maar op, voor zo’n gele zak mag het echt!

Wat kunnen wij van jullie leren? Nou ik hoef niet per se iemand iets te leren of adviseren. Maar ik leer zelf altijd het meest van grote bedrijven en bekende merken buiten de bloemensector. Ik kom uit de cosmetica. Dat is inmiddels alweer 15 jaar geleden. En nog steeds gebruik ik mijn daar opgedane kennis en ervaring in mijn dagelijkse praktijk. Roma Nova is best bekend in de branche en ik ben ervan overtuigd dat het heel erg te maken heeft met onze branding en uitstraling. Dat onderdeel nemen we heel serieus. We durven hierin anders dan anders te zijn. We doen de branding en de beleving van Roma Nova allemaal zelf. We maken geen gebruik van een marketing of reclamebureau. We kijken veel om ons heen, observeren onze klanten, leren van grote merken en passen dit toe binnen ons bedrijf. Door onze professionele en consequente uitstraling denken mensen soms wel dat we veel groter zijn dan dat we daadwerkelijk zijn. Dan denk ik.. welnee we staan pas op de eerste trede. We hebben nog zoveel plannen!

Waar kennen mensen jou nog meer van? Als vrouw van Erik Willemse en moeder van zoon Dean (15) en dochter Kyra (11).

Wat moet anders in de bloemenbollensector de komende jaren? Er is de afgelopen jaren al heel erg veel veranderd. En dan met name de laatste drie jaar.  Zo is er een digitale marktplaats gecreëerd waar vrijwel iedereen gebruik van maakt. Voorheen vonden we met z’n allen nog dat het product echt gezien en vastgehouden moest kunnen worden. Nu zijn we zoveel stappen verder. Het gaat sinds de digitale marktplaats hard met de ontwikkelingen. Ik denk dat directeur Lucas Vos van Flora Holland daar een grote bijdrage in heeft. Een leider en trendsetter. Ik vind het knap hoe hij met kleine stappen toch elke keer vooruitgang boekt. Ook heb ik bewondering voor Bart Siemerink van Keukenhof. Hij kijkt en luistert goed naar zijn doelgroepen en boekt hiermee ook elk jaar vooruitgang. Het is fijn dat we nieuwe leiders in de sector hebben die veel ondernemers in hun enthousiasme mee trekken.

Wie of wat is jouw inspiratiebron? Chanel van Coco Chanel. Zij zijn ook de inspiratiebron geweest voor de branding van Roma Nova. Zo knap hoe zij al jarenlang een eigen classy gezicht geven aan hun merk. En dan toch zo eigentijds zijn. Het was behoorlijk vooruitstrevend toen wij als bloembollenbedrijf kozen voor de kleuren zwart met wit. Zelfs onze vrachtwagens werden zwart. De bestickeraars met wie wij werkten gaven aan dat het geen goed idee was. Misschien is een foto een beter idee? Gaven ze aan. Of iets met de kleur groen van de natuur? Maar wij hebben ons eigen idee doorgevoerd en daar hebben we nog steeds geen spijt van. Roma Nova heeft een heel eigen en eigentijds gezicht gekregen. Ook heb ik veel respect voor merken als Starbucks, zij gaan op zo’n leuke manier om met hun klanten. Zo persoonlijk, zo superslim en eenvoudig ook. En zo kan ik nog wel een aantal merken noemen: Mini-Cooper, Tony Chocolony, Nespresso, Heineken.. zij hebben hun marketing gewoon goed op orde en dat maakt een merk geweldig interessant.

Wij blijven als Roma Nova veel aan marketing doen. Het komt zelfs al voor dat onze eindgebruiker, in ons geval is dat een tuincentrum, vraagt naar Roma Nova. Dat is geweldig, blijkbaar vallen we op. Ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk zelfs meer bekendheid bij de consument moeten zien te verkrijgen. Dat zij dus liever een potje van Roma Nova in hun kar willen zetten dan een ander – minder bekend – potje. Zo ver is het nog niet, maar ik denk wel dat het daar naar toe gaat.

Wat zijn je mooiste werkmomenten? Eigenlijk alles wat ik doe. Ik ben van november tot april verkoper. Een heerlijke tijd met veel contactmomenten met vaste klanten. En daarna begint het seizoen van de inkoop. Wij kopen onze potjes, glas, steen etc. zelf in China in. Twee keer per jaar gaan Erik en ik erheen. Toen ik er de eerste keer was, wist ik niet wat ik zag. Het is een geweldig grote megabeurs waar de hele wereld zijn inkopen doet. Er zijn ook veel Nederlandse bedrijven die allemaal een beetje naar dezelfde hal trekken; je komt dan inkopers tegen van Ikea, Leen Bakker, Action en meer. Inmiddels zijn we er aardig bedreven in. We weten waar we op moeten letten en welke afspraken je moet maken. Maar het blijft elke keer een avontuur. Alleen al de verschillende culturen en de bijpassende beleefdheidsvormen maken zo’n reis al tot een topervaring.

Als je niet voor dit vak had gekozen, wat zou je dan willen doen? Werken op de marketingafdeling van Chanel natuurlijk 😉